دوره طراحی مد دیجیتال

طراحی لباس دیجیتال

دوره طراحی مد دیجیتال

مد دیجیتال چیست

با حضور تکنولوژی دیجیتال در دنیای کنونی، کمتر حوزه و بخشی از زندگی‌هایمان را می‌توانیم نام ببریم که از فضای دیجیتال دور مانده باشد. دنیای فَشن نیز از این مورد استثنا نیست. «مُد دیجیتال» یا «دیجیتال فَشن» (Digital Fashion) تعاملی بین دنیای طراحی لباس و تکنولوژی دیجیتال و مدلی جدید از مراحل طراحی لباس و پارچه است. به کمک مُد دیجیتال، تمامی مراحل طراحی تا دوخت را می‌توان در فضای دوبُعدی و سه‌بُعدی به انجام رساند.

بخش جذاب دیگری از دیجیتال فَشن، لباس‌های مجازی‌اند که چشم‌انداز جالب و در عین حال کاملاً متفاوتی را از دنیای مُد ارائه می‌کنند. این لباس‌های مجازی هم برای طراحان و هم برای مخاطبان و مصرف‌کنندگان، جهان کاملاً جدیدی است که گویی هیچ مرز و محدودیتی را برنمی‌تابد. لباس‌های دیجیتال در دنیای واقعی، وجود حقیقی و فیزیکی ندارند و فقط در جهان دیجیتال کاربردی‌اند.

طراحان به کمک فناوری پیشرفته و نرم‌افزارهای مخصوص، لباس‌های مجازی شگفت‌انگیزی را با اوج تخیل خود می‌سازند و بر اندام مانکن‌های مجازی خود می‌پوشانند. مشتریان نیز بدون هر گونه محدودیت فیزیکی و زمانی و مکانی، لباس مورد علاقه‌شان را بر تن اَوتار (Avatar) یا شخصیت مجازی یا عکس‌ها و فیلم‌های خود می‌پوشانند. در جهان متاورس، این نوع پوشش‌ها طرفداران زیادی دارد.

جایگاه مد دیجیتال

دنیای فَشن همواره همگام و همراه با تحولات اجتماعی و فرهنگی و تکنولوژی، قدم برداشته و گاهی نیز از زمانۀ خود فراتر رفته است. درست شبیه به چیزی که امروزه به عنوان فَشن دیجیتال یا مُد مجازی شهرت پیدا کرده. هر چند فَشن دیجیتال هنوز در ابتدای راه خود است ولی در همین مدت کوتاه توانسته پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

 مُد دیجیتال توانسته چشم‌اندازی امیدبخش را پیش چشمان اهالی مُد و فَشن و مخاطبان ترسیم کند. به ویژه با توجه به نگرانی‌های اخیر در دنیای فَشن دربارۀ آسیب‌های محیط زیستی ناشی از تولید و  مصرف بیش از اندازۀ لباس، وجود گزینه‌هایی مانند مُد دیجیتال موجب خوشبینی بسیاری از افراد شده. بحران‌های جهانی مانند اپیدمی کرونا نیز توجه بیشتری را به این نوع از فَشن جلب کرده است.

از سوی دیگر، می‌بینیم که جهان دیجیتال و هوش مصنوعی به تمامی گوشه و کنار زندگی آدمی نفوذ پیدا کرده و روز به روز نیز حضور آن پُررنگ‌تر می‌شود. از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا متاورس و شبیه‌سازی‌های مجازی، تنوع پوشش و لباس و اکسسوری‌ها نقش مهمی در کارآیی و جذابیت این پلتفرم‌های فناوری دارند.

نکتۀ جالب توجه اینجاست که با وجود قدمت کمتر از پنج سال، این نوع فَشن توانسته در سال 2021 ارزش تجاری بیش از 759.5 میلیارد دلاری داشته باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صنعت و بازار فَشن مجازی (Ecommerce Fashion) در سال 2025 با رشد 7.18% به ارزش تجاری بیش از یک تریلیون دلار خواهد رسید.

آینده مد و فشن دیجیتال

در فَشن دیجیتال، به منابع طبیعی و فیزیکی هیچ نیازی نیست و نگرانی‌های محیط زیستی و بحران آب و آلودگی هوا در این نوع فَشن، بسیار کمرنگ است. طراحان مُد آزادی عمل نامحدودی برای طراحی  و اجرای خلاقانه‌ترین ایده‌های خود دارند. خارق‌العاده‌ترین طرح‌ها و رنگ‌ها را می‌توان در فَشن دیجیتال بکار برد و لباس‌ها، کفش‌ها و زینت‌آلات جانبی فراتر از تصور را خلق کرد.

چاپ پارچۀ دیجیتال توانسته فَشن، تکنولوژی، هنر، شیمی و چاپ را در یکجا گرد آورد و شیوه‌ای جدید را خلق کند. چاپ دیجیتال فرآیندی است که در آن، طرح‌های چاپی با چاپگر مستقیماً روی پارچه پرینت می‌شوند و کاهش 95% مصرف آب، 75% انرژی و کاهش چشمگیر ضایعات پارچه را در پی دارد. بزرگترین مزیت پارچۀ دیجیتال این است که برخلاف حالت صنعتی، میزان کمی از آن که مورد نیاز است، می‌تواند تولید شود. سرعت چاپ این نوع پارچه نیز بسیار سریع‌تر از حالت صنعتی است.

خانه‌های مُد و برندهای گوناگون نیز می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بسیاری داشته باشند. نمایش‌های مُد و کت واک‌ها می‌توانند به صورت مجازی برگزار شوند و برندها جدیدترین طراحی‌های خود را به شکل دیجیتالی ارائه دهند. از آنجایی که طراحی و ساخت لباس‌های دیجیتال کاملاً اصولی و براساس آناتومی بدن و الگوهای حقیقی است، بنا به تقاضای مشتری، امکان تهیه و فروش حقیقی لباس‌های مجازی نیز وجود دارد.

برای مشتریان نیز امکانی بی‌نهایت برای دیدار، امتحان کردن و خرید و پوشیدن محصولات دیجیتالی وجود دارد. فارغ از سایز و محدودیت‌های فیزیکی، هر مشتری می‌تواند لباس مورد علاقۀ خود را با خاص‌ترین مدل و پارچه و رنگ سفارش دهد یا از مدل‌های موجود در بازار دیجیتال، مستقیماً خریداری کند. برخی از شرکت‌های فَشن دیجیتال هستند که لباس‌های مشتریان را حتی پس از چندبار استفاده پس می‌گیرد و مبلغی را نیز به آنها برمی‌گرداند.

دلایل استفاده از دیجیتال فشن چیست؟

جدا از تمامی مزایای گفته شده، شاید این پرسش در ذهن شکل بگیرد که اصلاً چرا باید چیزی مانند فَشن دیجیتال وجود داشته باشد و برای هر کدام از ما چه دلیل یا سودی در استفاده از این نوع فَشن وجود دارد؟

  • در جلسات، گردهم‌آیی‌ها و مناسبت‌های آنلاین امکان استفاده از لباس‌های دیجیتال وجود دارد.
  • هزینه‌ای بسیار کمتر از لباس‌های فیزیکی و حقیقی برای تهیۀ این نوع لباس‌ها مورد نیاز است.
  • تنوع بالای آنها می‌تواند برای فعالان رسانه‌های اجتماعی و افرادی که نیاز به پوشیدن لباس‌های متعدد دارند، بسیار سودمند باشد.
  • تمامی لباس‌های مورد نظر می‌توانند کاملاً متناسب با اندام و سایز تهیه و ارائه شوند و دیگر دغدغه‌ای برای پوشیدن لباس‌های خاص که فقط در اندازه‌هایی محدود دوخته می‌شوند، وجود ندارد.
  • نیازی به فضای نگهداری زیاد و کمدهای حجیم نیست و این لباس‌ها در فضای دیجیتال زندگی شما جای می‌گیرند.
  • آن دسته از افرادی که دل‌نگرانی‌های محیط زیستی و حفاظت از کرۀ زمین دارند، با خیال راحت می‌توانند کمد مجازی لباس‌هایشان را از انواع لباس‌ها انباشته کنند؛ بدون اینکه ضرری به طبیعت برسانند.

دوره طراحی مد دیجیتال در آکادمی ماسا

کلاس‌های آموزشی فَشن دیجیتال «آکادمی طراحی لباس ماسا» بر دو منظور تمرکز دارد: آشنایی با فَشن دیجیتال و آموزش کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای موجود برای طراحی دیجیتالی لباس.

در این دوره، هنرجویان آکادمی بخش‌های گوناگون نرم‌افزارهای تخصصی از جمله Marvelous Designer برای طراحی سه‌بُعدی لباس، طراحی پارچه در نرم‌افزار Adobe Photoshop و مبانی نرم‌افزار برای آشنایی با ابزارهای دوخت الگو و ویرایش دوخت و مشاهدۀ لباس از نماهای مختلف و همچنین نرم‌افزار Paint Bucket برای معرفی کامل پالت‌های رنگ و حالت‌های رنگی را می‌آموزند.

شناخت مفاهیم اولیۀ طراحی سه‌بُعدی لباس، رسم و ویرایش الگو، کپی گرفتن از الگوها، انواع دوخت، ایجاد انواع ساسون و بُرش روی لباس، شناخت و ایجاد موتیف‌های مختلف (راه راه، چهارخانه، شطرنجی و بی‌نظم) از جملۀ آموزش‌هایی است که در این دورۀ «آکادمی ماسا» به هنرجویان ارائه می‌شود.

ثبت نام در دوره طراحی مد دیجیتال در مد آکادمی ماسا

این مدرسه با هدف تغییر در روند آموزشی این رشته و همچنین ایجاد دوره های بین رشته ای که آموزش را بسیار موثرتر خواهد کرد، اولین گروهی در کشور بود که آموزش MBA در طراحی لباس را شروع کرد تا هنرجویان علاوه بر گذراندن مباحث تخصصی و مهارت طراحی لباس با کارآمدترین مهارتهای کارآفرینی هنری و مدیریت پروژه های هنری آشنا گردند و قادر به مدیریت و راهبری مجموعه هنری خود گردند.

آخرین مقالات طراحی دیجیتال لباس
نظرات هنرجویان فارغ التحصیل دوره طراحی دیجیتال لباس

سوالات متداول

اعتبار مدرک دوره‌های آموزشی «آکادمی ماسا» چگونه است؟

مدارک و گواهی‌های صادر شده از «آکادمی طراحی لباس ماسا» از معتبرترین مدارک در ایران هستند. گواهی‌های پایان دوره از پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز صادر می‌شوند. این مدارک قابل ترجمه و پیگیری از وبسایت رسمی پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز است.

دوره‌های آموزشی «آکادمی ماسا» آنلاین برگزار می‌شود یا حضوری؟

دوره‌های آموزشی آکادمی همزمان به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping