دوره آموزشی تجارت مد

دوره آموزشی تجارت مد

مبحث «تجارت» در هر صنعت و حوزه‌ای، یکی از مهم‌ترین موضوعات است. بخش مهم و تعیین‌کننده‌ای از صنعت مُد و فَشن نیز تجارت و بازرگانی است و ساده‌دلانه است که فکر کنیم مُد فقط لباس‌های زیبا و نمایش‌های پُرزرق و برق را شامل می‌شود. البته اینها نیز بخش‌های اساسی از دنیای فَشن‌اند اما گاهی گردش چرخ برندها و میزان سودآوری آنها، تنها با زیبایی رقم نمی‌خورَد.

این متخصصان حوزۀ تجارت و بازاریابی فَشن هستند که در معرفی، تثبیت و رونق برندهای گوناگون نقش بسیار حیاتی و پُررنگی دارند. تجارت مُد جایی است که خلاقیت و هوش اقتصادی در یکجا جمع می‌شود و می‌تواند تعیین کنندۀ موفقیت و پیشرفت یک برند باشد. تجارت هوشمندانۀ مُد است که افزایش سودآوری را با تحلیل روند تولید، خرید و مدیریت موجودی‌ها به همراه دارد.

رشته تجارت مد چیست؟

«تجارت مُد» عمل ترقی و ترویج انواع گزینه‌های موجود در دنیای فَشن، از لباس و کیف و کفش گرفته تا اکسسوری‌هاست. افراد حرفه‌ای در این رشته، رسانه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند و کمپین‌های تبلیغاتی برای کمک به فروش اقلام موجود در یک برند راه می‌اندازند. این شغل برای آن دسته از افرادی که به هر دو حوزۀ فَشن و تجارت علاقمندند، ایده‌آل است.

افراد حرفه‌ای در زمینۀ تجارت مُد، روح تاکتیکی و کارآفرینی در هر شرکتی هستند. تجارت فَشن، فرآیند مدیریت جریان کسب‌وکار از انتخاب اولیۀ طراحی‌ها تا تولید و در نهایت، به نمایش گذاشتن کالاست تا بیشینۀ فروش و سودآوری روی دهد.

با دانستن اصول تجارت فشَن، درک و فهمی عمیق از صنعت فَشن و همچنین اصول بازاریابی بدست می‌آید. چگونگی ساخت یک برند و روایت داستانی درست برای برند و برقراری ارتباط با انواع گوناگونی از سازمان‌های صنعت فَشن از دانش تجارت مُد ریشه می‌گیرد. فعالان حوزۀ بازرگانی فَشن همچنین در پلتفرم‌ها و با کمک تکنولوژی‌های دیجیتال به فعالیت می‌پردازند و کمپین‌های تبلیغاتی را راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند.

در دنیای تجارت فَشن جزئیات بسیاری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: اصول رفتار با مشتری، بخش‌بندی بازار، پیش‌بینی‌ ترندها، برنامه‌ریزی مارکتینگ، طراحی بیزنس پِلن، بازارپردازی بصری (مانند طراحی ویترین و چیدمان فروشگاه‌)، بازاریابی دیجیتال، توسعۀ برند و روابط عمومی.

تفاوت تجارت و بازاریابی مد

در حالت ایده‌آل، تجارت و بازاریابی مُد باید مکمل و همراه یکدیگر باشند تا بهترین نتیجه حاصل شود. خیلی وقت‌ها هم ممکن است در برخی از منابع یا در نوشته‌ها و گفته‌ها این دو واژه را بجای یکدیگر بکار ببرند، هر چند که معانی و وظایف بسیار متمایزی از هم دارند.

زمانی که شما می‌خواهید یک برند جدید را راه‌اندازی کنید یا به یک برند قدیمی جانی تازه ببخشید، مارکتینگ یا بازاریابی فَشن، بخش حقوقی و تجاری به حساب می‌آید. بازاریابی دربارۀ شناخت عوامل متمایزکنندۀ برند شما، چگونگی رساندن پیام‌تان به مخاطب و بنا کردن موقعیتی پابرجا برای برند است. بازاریابی بر مشتریان، سفر آنها از آگاهی تا وفاداری و استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها تمرکز دارد.

اما تجارت فَشن یا کسب و کار مُد به ساختن ارتباطات بازمی‌گردد. تجارت بر فرآیندها و کارهایی تمرکز می‌کند تا فرصت‌های جدید در بازار را بشناسد و از آنها به نفع برند، بیشترین بهره را ببرد. پس از ساخت یک برند، وظیفۀ حوزۀ تجارت است که میان برند و مخاطبان و مشتریان، بهترین روابط را برقرار سازند.

دسته‌بندی صنعت مُد

به طور کلی می‌توانیم صنعت مُد را در چهار دسته‌بندی جای دهیم:

  • برندهای تاریخی: جوهرۀ اصلی این دسته از برندها تولید کالاهای لوکس است. بیشتر برندهایی که در این دسته جای می‌گیرند، بین سال‌های 1800 تا 1900 تأسیس شده‌اند. مثال‌هایی از این گونه برندها عبارتند از: هِرمس، شنِل، دیور، لویی ویتون، گوچی و …
  • برندهای معاصر: در این دسته از برندها، از اواخر دهۀ 60 تا اوایل دهۀ 80 قرت بیستم تأسیس شدند و بالیدند. گروهی از طراحان بسیار خلاق و بااستعداد توانستند در این برندها مهارت‌های نوآورانه و مدیریتی را تلفیق کنند؛ این افراد و برندها پیشگامان کالاهای آمادۀ پوشیدن‌اند و توانستند کالاهای لوکس را در اختیار شمار بیشتری از مردم قرار دهند. طراحانی مانند: جورجیو آرمانی، رالف لورن، جانی وِرساچه از جملۀ این خلاقان تأثیرگذارند.
  • برندهای صنعتی: این نوع برندها توسط کارآفرینان پدید آمده‌اند و مانند برندهای دو دستۀ پیش، خانه‌های مُد لوکس و طراحان منحصربفرد آنها را طراحی نکرده‌اند. قیمت کالاهای این برندها متوسط یا متوسط رو به بالاست و مانند واسطه‌ای بین مُدهای لوکس و برندهایی با سطح قیمت‌های پایین قرار دارند. از برندهایی مثل مَکسمارا، لیو جو و پینکو می‌توانیم در این دسته‌بندی نام ببریم.
  • مُدهای سریع یا فَست فَشن: جدیدترین نوع از برندها در بازار هستند که طی پانزده سال گذشته، رشدی بی‌نهایت چشمگیر داشته‌اند. مسیر خلق، تولید و نمایش‌ آنها بسیار سریع و قیمت‌هایشان بسیار پایین است. نمونه‌هایی از مشهورترین این برندها عبارتند از: زارا، تاپ شاپ و اِچ اَند اِم.
وظایف بازرگان مد

یک کارشناس یا مدیر تجارت فَشن تمامی تلاشش را برای ارتقای ارزش برند بکار می‌برد؛ پُلی قدرتمند را بین برند و مشتریان برقرار می‌کند؛ دربارۀ محصولات جدید تبلیغات و معرفی لازم را انجام می‌دهد؛ و البته، کارشناس تجارت مُد، فقط مسئول تحلیل و بررسی آخرین ترندها و پیش‌بینی ترندهای آینده برای آماده‌سازی بستر موفقیت برند در آینده نیست، بلکه استراتژی‌ها و ایده‌های جدیدی را باید مطرح کند تا تقاضای محصول را در بازار بالا ببرد. یک بازرگان مُد باید مهارت‌های عالی در روابط با دیگران و توجه بسیاری به جزئیات داشته باشد.

بازرگان مُد، دانش ترندهای فَشن را با مهارت‌های تجاری تلفیق می‌کند تا کمپین‌های موفق برای برندهای گوناگون بسازد. بازرگان فَشن باید دارای این ویژگی‌‌ها باشد:

توانایی برقراری ارتباط: بازرگان مُد از مهارت‌های کلامی و نوشتاری استفاده می‌کند تا پیام‌های برند را به گوش مشتریان برساند. همچنین نیازمند مهارت‌های قدرتمند ارتباطی است تا بتواند  با تیم مارکتینگ و افراد دیگر در شرکت همکاری کند.

مهارت‌های بینافردی: این مهارت‌ها به تاجر مُد کمک می‌کند تا روابط مؤثری را با مشتریان بسازد و بهبود ببخشد تا باعث پیشرفت برند شود.

مهارت‌های کامپیوتری: بازرگان مُد از ابزارهای تکنولوژیک مانند رسانه‌های جمعی و نرم‌افزارهای خلاقانه بهره می‌گیرد تا برند را بهتر، گسترده‌تر و مؤثرتر به مخاطبان معرفی و عرضه کند.

تحلیل و بررسی: بازرگان فَشن، برندهای موجود در بازار، معیارهای کمپین، جمعیت‌شناسی مخاطبان هدف و رقبا را مطالعه می‌کند. مهارت‌های آنالیز و درک داده‌ها برای چنین کارهایی مهم و ضروری‌اند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی: پلتفرم‌های رسانه‌های جمعی، ابزارهای سودمندی برای تجارت‌اند که یک بازرگان مُد باید در کمپین‌های بازرگانی خود از آنها استفاده کند.

خلاقیت: توانایی هنری به بازرگان مُد کمک می‌کند تا محتواهای جذاب و تبلیغات منحصربفرد پدید آورد.

حس زیبایی‌شناسی: حس زیبایی‌شناسی مهارتی مهم برای تجارت است تا محتوایی را بسازد که توجه‌ها را به خود جلب کند و تصویری بهینه از برند ارائه دهد.

رهبری (لیدرشیپ): یک بازرگان فَشن، سر و سامان دادن به یک کمپین تجاری و تبحر در فروش را در یک شرکت فَشن رهبری بر عهده می‌گیرد.

طراحی: این مهارت، توانایی خلاقانه و تکنیکی را در هم می‌آمیزد تا کمپین‌های بازرگانی شامل تصاویر، ویدیو و محتوای کپی رایتینگ را برای تبلیغات را برنامه‌ریزی کند.

سازمان‌بندی: پیگیری موارد مربوط به کمپین‌های تجاری، مشتریات، گزارش‌های مصرف‌کنندگان و محتوای تبلیغاتی بخشی از وظایف یک بازرگان مُد است و مهارت‌های سازمان‌دهی می‌تواند برای پیشبرُد این مقاصد، بسیار سودمند باشد.

بازار کار تجارت مد

تجارت مُد بخشی ضروری و جدایی‌ناپذیر از هر بخش حوزۀ فَشن است. یک کارشناس تجارت فَشن، هم می‌تواند با یک برند مشخص کار کند و هم می‌تواند به چندین برند به صورت همزمان مشاوره و برنامۀ تجاری ارائه دهد. مسیر کاری یک بازرگان مُد، مسیری بسیار پُرتنوع و شامل بخش‌های گوناگونی است که اعضای متعدد با تخصص‌های مختلف می‌توانند در یک تیم با نظارت و مدیریت کارشناس تجارت فَشن به کار مشغول باشند.

نمونه هایی از مشاغل تجارت مد

تمامی مشاغل موجود در دنیای فَشن، از طراح لباس و پارچه و دوزندگان گرفته تا کارخانه‌داران تولیدی به نوعی با تجارت مُد پیوند دارند. یک تاجر مُد می‌تواند با چنین عناوینی در بخش‌های مختلف چرخۀ فَشن به کار مشغول باشد:

  • مسئول یا عضو مدیر تیم تجاری در شرکت‌های طراحی یا تولیدی
  • کارآفرین در یک شرکت تجاری وابسته به تولید فَشن
  • مسئول کمپین معرفی و تبلیغات یک یا چند برند
  • تهیۀ استراتژی فروش در هماهنگی با بخش بازاریابی فَشن‌
  • برنامه‌ریزی و مدیریت ارائۀ محصولات در فصل‌های مختلف سال و…

ثبت نام دوره آموزشی تجارت مد در آکادمی ماسا

نظرات هنرجویان فارغ التحصیل دوره تجارت مد
آخرین مقالات تجارت مد

سوالات متداول

در دورۀ آموزشی «تجارت مُد آکادمی ماسا» به چه مباحثی پرداخته می‌شود؟

در این دوره، هنرجویان با بخش‌های مختلف صنعت مُد آشنا می‌شوند و برای ورود به بازار کار، با مبانی مقدماتی و پیشرفتۀ این صنعت آشنایی پیدا می‌کنند.

آیا شرکت در این دوره، به آشنایی با مبانی مقدماتی مالی و حسابداری نیاز دارد؟

خیر؛ مباحث این دوره هنرجو را با تئوری صنعت مُد آشنا می‌کند و به پیش‌نیاز اطلاعات مالی احتیاج ندارد.

اعتبار مدرک دوره‌های آموزشی «آکادمی ماسا» چگونه است؟

مدارک و گواهی‌های صادر شده از «آکادمی طراحی لباس ماسا» از معتبرترین مدارک در ایران هستند. گواهی‌های پایان دوره از پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز صادر می‌شوند. این مدارک قابل ترجمه و پیگیری از وبسایت رسمی پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز است.

دوره‌های آموزشی «آکادمی ماسا» آنلاین برگزار می‌شود یا حضوری؟

دوره‌های آموزشی آکادمی همزمان به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping